Erfaringer fra strukturert peer review ved bruk av et egetutviklet sensureringsprogram

Authors

  • Omid Mirmotahari University of Oslo
  • Yngvar Berg University of Oslo

Abstract

Peer review eller fagfellevurdering er en stadig vanligere metode som kan bidra til a? øke læringsutbytte. I denne studien retter sudentene medstudenters besvarelser. Det viser seg at metoden gir studentene økt læringsutbytte og større faglig refleksjon. Studien ble gjennomført ved a? bruke siste a?rs eksamen som utgangspunkt for en fagfellevurdering. Et eget dataprogram er utviklet for strukturert gjennomføring av sensureng eller fagfellevurdering. Det viser seg at studenter som deltok i fagfellevurderingen gjennomga?ende fikk bedre resultat pa? avsluttende eksamen. Dette tyder pa? at strukturert fagfellevurdering gjennomført av studenter gir økt læringsutbytte. Resultatene kan ogsa? komme til nytte for faglærere.

Published

2017-11-26

Issue

Section

Undervising og Didaktikk i IT-faga