LEGO Mindstorms og MATLAB; anvendt matematikk/fysikk og programmering i skjønn forening

  • Tormod Drengstig University of Stavanger

Abstract

Ved å kombinere LEGO Mindstorms og MATLAB kan studenter introduseres for programmering på en måte som i stor grad er prosjektbasert og som innebærer såkalt studentaktiv læring. Denne artikkel beskriver hvordan Universitetet i Stavanger benytter denne kombinasjonen for data- og elektrostudenter i første semester som en del av Ingeniørfaglig innføringsemne. Det blir også beskrevet hvordan studentene blir organisert i grupper og hvilke forutsetninger som må til for at én faglig ansvarlig skal kunne veilede 160 studenter og gi faglige tilbakemeldinger til samtlige. Videre beskrives hvordan det tilrettelegges for å oppnå individuell læring i gruppearbeidet. Programmeringen er knyttet opp mot praktiske anvendelser fra fysikken som gjør bruk av anvendt matematikk i form av blant annet numerisk integrasjon, filtrering og numerisk derivasjon. Dette åpner for mange motiverende prosjekter som studentene har stor glede av å gjennomføre.
Published
2016-11-22
Section
Undervising og Didaktikk i IT-faga